Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Blogi » Kuntotesti taulukko testauksessa

Kuntotesti taulukko testauksessa

  • tehnyt
Kuntoa voi testata myös punnertamalla.

Kuntotesteillä pyritään selvittämään, millainen fyysinen kunto testattavalla on. Se tarkoittaa myös hyviä edellytyksiä selviytyä arkipäiväisistä haasteista sekä voida kaikkiaan hyvin. Kuntotesti taulukko kertoo, millaisen tuloksen saavuttaa, kun tuloksia katsotaan ikäryhmittäin. Taulukot ovat erikseen miehille ja naisille. Testi ei välttämättä tunnu helpolta, mutta se kertoo kuitenkin testattavalle, miten kuntoilua pitäisi jatkaa tai mitä osa-alueita pitäisi kehittää. Se on monelle kannustava lähtökohta ja testin voi tehdä myöhemmin uudelleen, jolloin näkee, millaiset tulokset on saavuttanut.

Kuntotestit ja kuntotesti taulukko

Kuntotestit voidaan räätälöidä suhteellisen yksilöllisesti. Siinä tehdään kuormituskoe sekä annetaan testipalaute. Tärkeintä on saada selville suorituskyky sekä fysiologiset vasteet ja niiden pohjalta voidaan testattava ohjeistaa omien tavoitteiden saavuttamiseksi myös turvallisesti. Testeissä mitataan maksimaalista hapenottokykyä ja se tapahtuu mittaamalla hengityskaasuja tai sykkeen nousua sekä työtehon suhdetta. Mikäli testattava haluaa tietää aerobisen sekä anaerobisen kynnyksensä, testi tehdään hengityskaasusta sekä veren laktaattipitoisuudesta.

Yleensä kuntotestaus tehdään joko juoksumatolla juosten, kävellen tai sauvakävellen sekä toinen mahdollisuus on polkupyöräergometritesti. Joskus se voidaan toteuttaa myös soutulaitteella. Nämä vaihtoehdot sopivat yleensä hyvin aktiivikuntoilijoille sekä kilpaurheilijoille. Kuntotestitaulukoista näkee suuntaa omalle kunnolle, mutta paras vertailukohta on se, että itse käy säännöllisesti testeistä ja tuloksia voi verrata edellisiin kertoihin sekä seurata oman kuntonsa kehittymistä.

Testien tulkitseminen

Äsken mainitut kynnysarvot kertovat hyvin suoraan sen, millä sykkeellä mitäkin ominaisuutta kannattaa harjoitella, että tulokset ovat hyvät. Palautetta saa kaikista kestävyysalueista ja siitä, miten näitä osa-alueita kannattaa kehittää. Maksimaalinen hapenottokyky kertoo siitä, miten hengitys- ja verenkiertoelimistö kuljettaa happea. Se, jos mikä, kertoo suorituskyvystä kestävyysliikunnassa. Lisäksi energia-aineenvaihdunta antaa suuntaa, missä suhteessa rasva ja hiilihydraatit liikunnan aikana palaa. Testien tulosten jälkeen treenaaminen on taas mielekästä, kun tietää, missä mennään.

Avainsanat:
Tämä sivusto käyttää evästeitä taatakseen sinulle parhaan mahdollisen käyttäjäkokemuksen